Hoe vind je opdrachten als copywriter?
Als beginnende copywriter kan het soms nog leuren zijn om opdrachten. Echter is er altijd vraag naar goede copy, je moet gewoon nog even bewijzen dat je goed bent. Opdrachten kan je vinden via diverse websites die speciaal voor freelancers gebouwd zijn. In Nederland is het aanbod iets uitgebreider dan in België (daar is de freelancecultuur een stuk groter), maar ook in België zijn er enkele goede websites om je op de markt te zetten. Schroom daarnaast niet om je ook in de Nederlandse markt te positioneren als freelancer. Belgen hebben in Nederland de reputatie taalkundig sterk te zijn, daarnaast willen veel Nederlandse bedrijven zich ook neerzetten in de Vlaamse markt, waardoor jouw Vlaamse tongval juist voordelig kan werken.
Opdrachten voor copywriters in Nederland
1. Freelance.nl
Op freelance.nl vind je wekelijks talloze opdrachten voor freelancers. Echter werkt de zoekfunctie niet optimaal. Je kan hier een profiel aanmaken waarin je jouw sterke punten en specialisatie zet, maar alsnog zal je dagelijks mails krijgen met opdrachten die niet binnen jouw vakgebied liggen. Echter zijn er ook regelmatig opdrachten bij die je wel liggen. Die afweging is aan jou om te maken. Gebruik van de website is gratis, maar er komen altijd enorm veel reacties op elke opdracht. Om als eerste te kunnen reageren, moet je een betaald profiel hebben.
2. Jellow
Jellow is een erg interessante website. Je maakt hier een profiel aan, maar kan niet meteen reageren op opdrachten. Het is namelijk aan de opdrachtgever om jou uit te nodigen om te reageren op een opdracht. Dit heeft het omgekeerde effect van de website hierboven. Je krijgt zelden een bericht van Jellow, maar als je uitgenodigd wordt, loont het altijd om te reageren op de opdracht. Dit betekent dat jouw profiel specifiek past bij wat de opdrachtgever zoekt, maar ook dat de opdrachtgever reeds interesse heeft getoond in jouw profiel. Gebruik maken van Jellow is voor de opdrachtgever redelijk duur, maar voor jou gratis. Dit zou als logisch resultaat moeten hebben dat je minder betaald krijgt voor je werkzaamheden, maar niets is minder waar. De opdrachtgevers die de moeite doen om gebruik te maken van Jellow, hebben de financiële middelen en voldoende behoefte om jou fors te betalen.
3. Offerti.nl
Via deze website kan je offertes sturen naar mogelijke opdrachtgevers. Om dit te kunnen doen moet je wel credits kopen. Vaak gaat het om kleinschalige of eenmalige opdrachten. Wel zijn de opdrachten altijd specifiek gericht op de taalkundige sector.
Opdrachten voor copywriters in België
1. Malt
Als je onderdeel wordt van de Malt Community, kan je een profiel aanmaken op basis van je LinkedIn profiel. Opdrachtgevers huren je in per dag. Malt kan daarnaast ook zorgen voor je persoonlijke administratie.
2. TheMaffia
TheMaffia scant en zoekt opdrachten voor jou. Niet perse op basis van je profiel, maar wel met een krachtige speurneus. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het aanbod.
Verder kan je natuurlijk ook zelf je werk maken. Dat is namelijk wat je doet als zelfstandige. Je hebt geen baas, en daarom ben jij degene die beslist wat je doet en voor wie. Iedereen heeft behoefte aan een goede copywriter, aan jou specifiek. Dat weet jij wel, maar zij nog niet. Schroom daarom niet om bedrijven individueel te benaderen (bijvoorbeeld via LinkedIn) met een offer they can’t refuse.
Sluit je aan bij een collectief
Daarnaast zijn er verschillende copywriting bureaus en collectieven met wie je kan samenwerken. Zij vinden opdrachten voor jou en rekenen daarvoor een procentje. Eigenlijk geven zij jou een opdracht en leveren zij dan weer content aan bij de klant. Dat betekent dat het bureau de klant is aan wie je factureert, maar de klant van het bureau degene is voor wie je eigenlijk schrijft. Dat kan verwarrend werken, dus het is hier belangrijk om goed te overleggen over wat de eindklant wilt. Aangezien jij niet direct contact hebt met de klant, is het belangrijk dat er een goede schakel tussen zit. Indien de communicatie stroef verloopt, kan je altijd vragen om rechtstreeks contact op te nemen met de klant zelf.
Voorbeelden van copywriting bureaus en collectieven zijn Youngcapital en Crossphase in Nederland, of goodcopy.ink en de Scriptorij in België. Er zijn er nog tientallen, dus ga zeker ook zelf op onderzoek uit.