Hoe pitch je een artikel?

Een veel gestelde vraag door beginnende journalisten. Ik heb een goed idee, maar hoe breng ik het aan de man? Het eerste wat je je moet afvragen is: is jouw idee goed genóeg? Hierbij moet je je enkele dingen afvragen.

1. Waarom móet het verhaal nu verteld worden?
  2. Is je invalshoek vernieuwend en origineel?
  3. Wat is de rode draad van je verhaal?
  4. Wat heb je te zeggen?
  5. Wie moet het verhaal lezen en waarom?

Waar pitchen?

Het vinden van een ingang, zou weleens het moeilijkste deel van het verhaal kunnen zijn. Hiervoor kan je je netwerk gebruiken. Een netwerk binnen de journalistieke wereld is zo opgebouwd. Neem een lidmaatschap bij de NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalistiek), via de NVJ kan je masterclasses volgen en journalistieke evenementen bijwonen. Verzamel zoveel mogelijk kaartjes en maak een praatje in de kantine wanneer je toevallig op een redactie bent. De beste manier om binnen te komen op een redactie, is een stage. Mailadressen van mensen die je sprak zijn heilig, omdat ze je een grote voorsprong bieden tegenover de naamloze, anonieme verzenders van mails met verhaalideeën. Let wel op: gebruik je netwerk, maar misbruik het niet.

Ga actief op zoek naar het juiste medium voor jouw verhaal. Zet hierbij niet te hoog in. Het is logisch dat je meteen denkt aan bladen als het NRC, de Correspondent en de Standaard, omdat je die waarschijnlijk het beste kent. Kijk ook eens naar wat minder courante bladen en online magazines. Zoek eerst wel goed in het archief van het desbetreffende magazine of de krant. Als ze al eerder een artikel over dit onderwerp gepubliceerd hebben, val je natuurlijk door de mand. Maar het hoeft niet erg te zijn, kijk eens of je het onderwerp op een andere manier kan benaderen. Dat is het hele geheim van pitchen, zolang je anders bent dan de anderen, ben je vernieuwend. Ben je vernieuwend, dan heb je nieuws.

Wees niet bang om de vreemde eend in de bijt te zijn

Hoe pitch je een artikel

Hoe pitchen?

Weet je wat voor verhaal je gaat schrijven en waar je het verhaal wil pitchen? Dan is het tijd om een knallende pitch op te stellen. Open met het belangrijkste: welk verhaal ga je schrijven. Pak het schrijven aan zoals het schrijven van een nieuwsbericht; probeer in je eerst zin de vier w’s en de h te vangen. Wat, waar, waarom, wanneer en hoe.

Denk vanuit de lezer, niet vanuit jou als schrijver. Weet wie het lezerspubliek is. Daarnaast is het belangrijk zijn om heel specifiek te zijn in je pitch. Zeg nooit ‘ik wil een verhaal schrijven over...’. Je pitcht geen onderwerp, maar een verhaal. Je moet een duidelijk beeld hebben van wat voor verhaal je gaat vertellen, en dit kunnen overbrengen in je pitch. Dit doe je bijvoorbeeld door verrassende details aan te halen.

Waarom pitchen?

Het lijkt misschien een vreemde vraag om te stellen. Maar als je hier het antwoord niet op weet, dan moet je helemaal niet aan je pitch beginnen. Zoals hierboven benoemd, moet je iets nieuws te vertellen hebben. Dat betekent niet dat je nieuws uit de grond moet stampen. Je mag best onderwerpen aansnijden waarover eerder verhalen zijn gepubliceerd. Maar dan moet jij net een verband zien dat niet eerder gelegd was en jouw licht op zo’n manier op het verhaal laten schijnen, dat je mensen stimuleert om op een hele nieuwe manier naar het onderwerp te kijken.

Als jij een artikel pitcht, dan moet je er niet alleen van overtuigd zijn dat dit verhaal verteld moet worden, maar ook dat het gelezen moet worden. Dat dit verhaal is wat de lezers nodig hebben en dat de lezers zijn wat het verhaal nodig heeft. Verhalen stamp je niet uit de grond, die zijn er. Jij moet ze zien en ze opschrijven, dat is jouw taak. De taak van de chef is ze te publiceren op het juiste moment en op de juiste plek. Overtuig hem of haar ervan dat dit het juiste moment en de juiste plek is, waarom dit verhaal geen dag meer kan wachten.

Wanneer pitchen?

Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van het magazine of de krant waar je de pitch naartoe stuurt. Bij een krant moet het onderwerp relevant en actueel zijn, maar dat hebben we intussen voldoende besproken. Ook bij magazines kan het lonen om rekening te houden met bepaalde onderwerpen die in verschillende edities behandeld worden. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de productietijd. Kranten worden natuurlijk dagelijks geproduceerd, maar magazines een keer per maand of per kwartaal. Vaak werken magazines vooruit.

Daarnaast is het heel belangrijk om geduld te hebben. Zeker magazines krijgen heel veel mails binnen en doen slechts om de zoveel maanden een screening. Het kan dus goed zijn dat je lange tijd niets hoort. Als laatste nog een kleine tip: het kan helpen om je mail op een ongebruikelijk tijdstip te sturen. Stuur je je mail bijvoorbeeld om vier uur ’s ochtends, dan is dit het eerste wat de chef ziet wanneer hij of zij ’s ochtends de mailbox opent.

Schrijf de perfecte pitch tijdens de cursus journalistiek schrijven.

Over de schrijver
Zoë leeft nu al tien jaar voor en door haar pen. Ze schreef verhalen voor National Geographic, de Volkskrant, Zoom Magazine en het Algemeen Dagblad. Momenteel is ze actief als schrijfdocent voor het LAK (Leids Academisch Kunstencentum) en De Schrijfschool.