Hoe schrijf je een goed verhaal

Gratis masterclass: Hoe werken verhalen?

Alle goede verhalen die ooit gepubliceerd, getoond en verteld zijn, volgen eenzelfde structuur. Van Hemmingway tot Hollywood, alle verhalen die blijven hangen, volgen één enkel schema.

Ken je dit schema, dan is het niet moeilijk om jouw verhaal erin te gieten. Tijdens deze gratis masterclass delen we de structuur die op elk verhaal geplakt kan worden. Je leert de vertelstructuur op een bijna wetenschappelijke manier benaderen en analyseren.

De masterclass vindt plaats op woensdag 18 december 2024, 26 maart 2025, 25 juni 2025 en 24 september 2025. Schrijf je in via onderstaand formulier, en je ontvangt de dag zelf een link naar de workshop.

Wie geeft de masterclass?

Zoë de Goede leeft nu al meer dan tien jaar voor en door de pen. Ze volgde de richting proza & poëzie aan de Schrijversvakschool van Amsterdam, werkte als journalist voor National Geographic, De Volkskrant, het AD, Zoom Magazine en talloze anderen. Ook als copywriter schreef ze verhalen die bedrijven tot leven brachten.

Want dat is wat verhalen doen. Ze blazen leven in wat eerder stilstond. Ze brengen een einde aan de chaos. In de echte wereld bestaat toeval, is alles arbitrair. Verhalen volgen de wetten van oorzaak en gevolg. Dat maakt ze soms echter dan ons dagdagelijkse leven. Maar ook ons dagdagelijkse leven is een verhaal. Slechts zij die echt kijken, kunnen het zien.

Tijdens de masterclass leer je...

• Waar en wanneer je motorisch moment plaatsvindt.
  • De gemoedstoestand van je personage in een curve beschrijven.
  • Wat de functie van 'het doel' is.
  • Waar je verhaal begint en eindigt.
  • & Je krijgt een cadeautje van De Schrijfschool!

Data

woensdag 18 december 2024, 26 maart 2025, 25 juni 2025 en 24 september 2025