Het POE-model, wat is dat?
Het POE-model is een van de weinige modellen in de marketingwereld die niets te maken hebben met de customer journey of het 3H-model. Het POE-model definieert drie verschillende manieren waarop content verspreid kan worden. Het spreekt van owned media, die het bedrijf zelf beheert, paid media, waarvoor het bedrijf betaalt, en earned media, extra aandacht die je genereert omdat lezers je artikel delen, erover praten of ernaar doorlinken. Hieronder valt ook shared media, de media die gedeeld wordt door derde partijen door participatie en interactie.
Owned media
Onder owned media valt natuurlijk je eigen kanaal of website. Misschien heb je ook een blog, een Facebookpagina of organiseer je af en toe evenementen en webinars voor klanten. Het grote voordeel is hier dat je volledig eigen controle hebt over de communicatie, en dat het vooral tijd en moeite kost, maar weinig tot geen geld. De uitdaging is dat eigen media vaak weinig objectief oogt, terwijl we al geleerd hebben dat juist objectieve informatie lezers sneller zal overtuigen dan subjectieve informatie. Om een publiek naar je eigen mediakanalen toe te trekken, zal je altijd moeten investeren in paid en earned media.
Verschillende soorten owned media zijn:
- Eigen blog of website
- Nieuwsbrieven
- Printmagazines
- Digitale magazines
- Sociale media (LinkedIn, Whatsapp, Youtube, Pinterest, Instagram, Tiktok, Twitter,…
- Webinars
- Podcasts
Paid media
Onder paid media vallen externe platformen waarop je extra zichtbaarheid koopt. Sociale media genereert over het algemeen een laag organisch bereik. Daarom wordt vaak betaald om posts op sociale media te promoten. Zo kan je niet enkel meer bereik halen, maar ook gerichter targetten op een bepaalde doelgroep, een eigen publiek opbouwen of eigen media, zoals een webinar, promoten. Het overgrote deel van de investeringen in paid media worden in gesponsorde posts op sociale media gestopt, maar ook google advertising heeft een hoog aandeel binnen paid media. Hier kan je pay-per-click aanzetten, wat zowel door Google als door andere zoekmachines en nieuwssites gebruikt wordt. Zo koop je traffic naar je website, maar hoef je niet te betalen als er niet op geklikt wordt. Ook kan je influencers inzetten om je content te promoten, dit hoeven niet altijd mensen te zijn, maar kan ook branded content in een magazine of op een website zijn.
Voorbeelden van paid media zijn
- Advertenties op sociale media
- Pay per click op zoekmachines en andere platformen
- Influencers inzetten
- Branded content
Earned media
Je kan media-aandacht ook gewoon verdienen door mond-tot-mond reclame. Als mensen praten over je artikel of blogpost, het delen op sociale media of het doorsturen, dan valt dat onder earned media. Speel je in op echt actuele onderwerpen, dan kan je artikel zelfs opgepikt worden door pers. Earned media kan bevorderd worden door oproepen te doen om te reageren, te stemmen, foto’s te delen of verhalen te vertellen – al dan niet begeleid door hashtags. De meest eenvoudige vorm van earned media zijn recensies. Vraag klanten om hun tevredenheid te delen na de aankoop, door een review achter te laten op de website of via externe platformen zoals Tripadvisor of Google. Veel bedrijven mikken hier ook op ambassadeurs die gebonden zijn aan het merk, of gaan samenwerkingen aan met andere bedrijven om aan kruisbestuiving te doen.
Voorbeelden van earned media zijn:
- Reacties
- Reviews
- Links
- Mond-tot-mond-reclame
- Ambassadeurs
- Kruisbestuiving