Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?
11 augustus 2023

Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Probeer SEO te zien als een uitdaging, niet als een beperking. Onderschat de intelligentie van de algoritmes niet. Sommige schrijvers denken dat ze met een paar technische truckjes de algoritmes te slim af kunnen zijn. Dit heet black hat SEO. Google is echter continu op zoek naar dit soort hacks, en verbetert de algoritmes continu om deze zogeheten crawlers te slim af te zijn. Sommige schrijvers focussen zich zo op de algoritmes, dat ze vergeten dat deze er zijn voor de lezers. En dat deze lezers niet op zoek zijn naar zoekwoorden, maar naar inhoud.

Focus dus eerst en vooral op de inhoud, voordat je aan zoekwoorden en algoritmes gaat denken. De teksten moeten in eerste instantie interessant zijn voor de bezoekers. De bezoeker is op zoek naar bruikbare informatie, niet naar backlinks en zoekwoorden. Google wilt wat de bezoeker wilt. Houd deze dus altijd in je achterhoofd. Je schrijft voor een specifieke doelgroep, zoals we in de vorige lessen al besproken hebt. Houd deze dus altijd in je hoofd. Daarna ga je pas aan algoritmes denken.

Deze zijn, net als de gebruiker, op zoek naar uniciteit, kwaliteit en actualiteit. Blijf dus origineel, probeer kwalitatief hoogstaande teksten te bieden en haak in op het maatschappelijke discours. (Dat betekent niet dat je tijdloze onderwerpen moet schuwen.) Niets verdwijnt immers van het internet. Schrijf met deze drie waarden in je hoofd. Kan je deze afvinken, dan pas ga je je druk maken om keywords en algoritmes. Voeg je interne links en backlinks toe, schrijf je een title tag en meta description – zodat óók de algoritmes zien hoe waardevol je tekst is.

In dit artikel zullen we focussen op Google, aangezien Google wereldwijd 80% van het marktaandeel van zoekmachines beheerst. In Nederland en België is dit zelfs 90%.

Zoekwoordenonderzoek

Een goed begin is het halve werk. Hier geldt: een goede voorbereiding is meer dan dat. Zorg ervoor dat je weet welke zoektermen je in je tekst wilt verwerken, zelfs al ga je ze later pas toevoegen. Er zijn talloze manieren om erachter te komen welke zoekwoorden veel gebruikt worden, en zelfs wat de prognoses zijn over het gebruik van deze zoekwoorden in enkele maanden of jaren.

Google suggest

De simpelste manier om te starten met je onderzoek naar sleutelwoorden, is het gebruiken van Google als gebruiker? Je tikt een woord in, en vanzelf verschijnen woorden die gerelateerd zijn aan dit woord. De woorden waarop het meest gezocht wordt, verschijnen bovenaan. Tik bijvoorbeeld in ‘bureaustoel’ en je ziet meteen enkele bruikbare zoekwoorden die je ook in de tekst kan verwerken. Bijvoorbeeld ergonomisch, kopen, kind, wit, zonder wielen en design.

zoekwoordenonderzoek1

Wil je je onderzoek nog verder uitbreiden, ga dan simpelweg het alfabet af. Tik bijvoorbeeld in ‘bureaustoel a’, ‘bureaustoel b’, en alle gerelateerde zoekwoorden zullen verschijnen die beginnen met a, b, c, etc.

Google Ads Keyword Planner

Via Google Ads kan je uitgebreide statistieken bekijken per zoekwoord. Hiervoor moet je wel een Google Ads Campagne starten, anders zie je enkel een vage indicatie van het bereik. Ga naar ads.google.com à tools à keywordplanner en selecteer Discover new keywords. Vul enkele veelgebruikte zoektermen in en klik op get results.

Stel ik zoek op de sleutelwoorden schrijfcursus en creatief schrijvendan zie ik zowel het huidige zoekvolume als de voorspellingen voor de komende drie maanden, als de voorspellingen voor het komende jaar.

Met de Google Search Console kan je de indexering, positie en zichtbaarheid van een website bijhouden.

Zoekwoordenonderzoek2

Betaalde tools

Verder zijn er enkele handige betaalde tools die je inzicht geven in zoekvolumes, relevante zoekwoorden en concurrentie. Voorbeelden zijn de MOZ Keyword Explorer, Semrush en Keyword Overview. De meeste tools geven je de kans om een gratis proefabonnement af te sluiten, maar na verloop van tijd kunnen de kosten serieus oplopen. Denk dus goed na voordat je hier een abonnement afsluit. Hetzelfde is trouwens het geval bij het starten van een Google campagne.

Google trends

Als je je doelpubliek echt goed wilt leren kennen, kan je je wenden tot Google trends. Je kan de trends binnen je markt analyseren en zien hoe het zoekvolume zich ontwikkelt en op welke onderwerpen vaak gezocht wordt. Zoek ik bijvoorbeeld naar de zoekterm ‘Vegetarische burger’, dan zie ik dat daar het zoekgedrag van de consument het afgelopen jaar afwisselde, maar niet perse toenam.

zoekwoordenonderzoek3

Hieronder worden gerelateerde snel stijgende zoekwoorden getoond, zoals kikkererwt en Burger King.

zoekwoordenonderzoek4

Vergelijk ik mijn initiële zoekopdracht, vegetarische burger, nu met de zoekwoorden kikkererwt en Burger King, dan zie ik het volgende. Vooral op Burger King werd afgelopen jaar erg veel gezocht. Hier zou ik dus een artikel aan kunnen wijden, of zelfs een volledige categorie in de kennisbank.

zoekwoordenonderzoek5