Heeft een copywriter auteursrecht?
11 augustus 2023 

Heeft een copywriter auteursrecht?

Jazeker! Het jammere is dat de meeste copywriters er geen gebruik van maken, omdat het fiscaal gezien zo ingewikkeld is dat boekhouders er zelf niet aan beginnen. Echter is het in België heel voordelig om wel aanspraak te maken op het auteursrecht, dus is het zeker de moeite om daar eens in te duiken. Verder zijn er verschillende organisaties die je kunnen helpen bij het gebruikmaken van je auteursrecht.

Wat is auteursrecht?

Auteursrecht bestaat uit twee verschillende onderdelen; het vermogensrecht en het morele recht. Vermogensrecht zorgt ervoor dat je als maker inkomsten kan genereren uit je werk. Daaronder valt bijvoorbeeld reproductierecht, waardoor je het recht hebt je werk te kopiëren, en het recht van mededeling aan je publiek, waardoor je het recht hebt om je werk openbaar te maken. Verder heb je als copywriter ook morele rechten. Hieronder valt bijvoorbeeld het vaderschapsrecht, dat je erkenning geeft als maker van het werk, en het recht op eerbied van het werk. Als er dus aanpassingen gedaan worden aan de tekst waar jij het zelf niet mee eens bent of die de integriteit bedreigen, dan heb jij het recht om daar tegenin te gaan.

Wie heeft recht op auteursrecht?

Iedereen die een concreet en origineel werk levert dat gereproduceerd, gedistribueerd, bewerkt, vertaald of publiek meegedeeld kan worden, heeft auteursrecht. Een concreet werk is een werk dat een zintuiglijk waarneembare vorm heeft. Originaliteit houdt binnen deze definitie in dat er een bepaalde mate van artistieke vrijheid was bij het creëren van het werk. Dit kan dus op toepassing zijn op tal van werk, zoals foto’s, illustraties, video’s, beeldhouwwerk, choreografieën, en dus ook teksten. Als copywriter bezit je dus automatisch auteursrecht op je teksten. Twijfel je nog of je werk wel in aanmerking komt voor auteursrecht? Dan kan je dat hier checken.

Hoe zorg je dat auteursrecht fiscaal voordelig uitpakt?

Dat is in de Belgische markt erg ingewikkeld. Het is vooral belangrijk dat je goede afspraken maakt met zowel de opdrachtgever als je boekhouder over welk deel van het werk auteursrechten van toepassing zijn. De opdrachtgever speelt een belangrijke rol in het proces, deze moet binnen de juiste tijdspanne en volgens de juiste procedure jouw auteursrecht aangeven. Daarna moet hij of zij het juiste bedrag, berekend op jaarbasis van al je opdrachten, doorstorten en je fiscale fiches correct invullen. Je bepaalt op voorhand op welk percentage van de opdracht auteursrechten van toepassing zijn. Niet elke verdeling is namelijk voordelig. 

De beste manier om dus aanspraak te maken op je auteursrecht is om in zee te gaan met een gespecialiseerde organisatie zoals Creative Shelter. Zo ben je zeker dat alles klopt en sta je sterker in je schoenen tegenover opdrachtgevers.

 

Over de schrijver
Zoë leeft nu al tien jaar voor en door haar pen. Ze schreef verhalen voor National Geographic, de Volkskrant, Zoom Magazine en het Algemeen Dagblad. Momenteel is ze actief als schrijfdocent voor het LAK (Leids Academisch Kunstencentum) en De Schrijfschool.
Reactie plaatsen