Hoe zorg je voor een goede briefing als copywriter?
11 augustus 2023 

Hoe zorg je voor een goede briefing als copywriter?

Om goed werk te leveren, is een goede briefing van de opdrachtgever van groot belang. Het is opvallend dat veel opdrachtgevers weinig aandacht geven aan de briefing. Ze werken al jarenlang voor hun bedrijf en vinden de missie en visie zo vanzelfsprekend dat ze niet meer de moeite nemen deze te bespreken met een buitenstaander. Ze staan er soms niet bij stil dat jij geen collega bent, maar een externe werkkracht. Herinner hen daar aan en toon nieuwsgierigheid in het bedrijf en de bedoelingen van deze opdracht. Ook al komt het niet vanzelf, de meeste opdrachtgevers vinden het heerlijk hierover te vertellen en voor je het weet heb je een heel boekwerk aan briefing.

Vaak is het ook zo dat ze zelf niet helemaal weten wat ze willen, behalve meer bereik. Dan vertrouwen ze erop dat ze een goede tekstschrijver bij de hand hebben genomen die zelf met ideeën komt, aangezien jij er meer kennis over hebt dan zij. In dat geval kan je een brainstormsessie voorstellen. Zo kan je jouw ideeën combineren met hun kennis over de visie en missie van het bedrijf. Als zo’n brainstormsessie eens op gang is, zal je merken dat zelfs de meest stijve pieten loskomen en hun creativiteit de vrije loop laten. Hier komen vaak de gekste ideeën uit voort, natuurlijk kan je enkel de haalbare uitvoeren. 

Sommige opdrachtgevers hebben al tot in de puntjes uitgedacht wat ze van je willen en geven hier zeer duidelijke instructies over. Dan is het best om binnen de gebaande paden te blijven en gewoon te doen wat ze vragen. Dit is vaak het geval bij grotere bedrijven, hier staan ze minder open voor ideeën van buitenaf. Je kunt altijd een voorzichtig voorstel doen, maar niet nadat je hun wensen hebt uitgevoerd zoals zij het willen. Bij deze bedrijven werken vaak mensen die niet goed tegen tegenspraak kunnen, zeker niet van mensen die een minder ‘hoge’ positie hebben dan zij. 

Welke elementen bevat een goede briefing?

Zorg dat jij de touwtjes in handen houdt bij het opstellen van de briefing. Dat betekent niet dat jij er enige vorm van controle over moet hebben, maar wel dat je duidelijkheid biedt over wat je nodig hebt van de opdrachtgever. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat de opdrachtgever denkt dat je aan twee regels genoeg hebt om een artikel te schrijven over hun bedrijf. Duidelijkheid is hier key. Zorg ervoor dat je opdrachtgever zo duidelijk mogelijk is in de briefing. Hieronder enkele elementen die zeker moeten voorkomen in een briefing.

Waarom?

Waarom moet dit artikel/deze tekst geschreven worden? Binnen elk marketingproces, en misschien zelfs in het hele leven, is de waarom-vraag de belangrijkste vraag die we kunnen stellen.

Waar bevinden we ons in de customers journey?

De klant legt een reis af naar het product. Hoever is de klant in deze reis. Zijn ze al bekend met het product, zijn ze zich er al bewust van dat ze het nodig hebben? Hebben ze misschien al kennisgemaakt met het product? Of zitten ze nog helemaal bovenaan de piramide [ZdG1] en hadden ze er, voor het lezen van dit artikel/deze tekst, geen idee van dat het product of de dienst bestond?

Wat is de kernboodschap?

Welke belofte biedt het bedrijf aan zijn klanten? Welke problemen worden opgelost?

Wat is de doelgroep?

Over klanten gesproken, wie is de klant? Soms heeft de marketingafdeling persona’s uitgewerkt van mogelijke klanten die ze willen bereiken in hun communicatie. Dit is zeer bruikbaar voor jou om je in te leven in de doelgroep.

Wat is de tone of voice?

Vaak is er een bepaalde manier waarop de doelgroep wordt aangesproken. Dit kan gaan van het taalgebruik tot de lay-out van een document. Soms gebeurt dit onuitgesproken, en is een bedrijf er zo aan gewend dat ze zich er zelf niet bewust van zijn – zoals ook in een gezin altijd onuitgesproken wetten bestaan. Vraag ernaar en zorg ervoor dat je je inleest in voorgaande communicatie, dit kan gaan van flyers tot mailings, zodat jij er een idee van hebt hoe de klant wordt aangesproken.

Over de schrijver
Zoë leeft nu al tien jaar voor en door haar pen. Ze schreef verhalen voor National Geographic, de Volkskrant, Zoom Magazine en het Algemeen Dagblad. Momenteel is ze actief als schrijfdocent voor het LAK (Leids Academisch Kunstencentum) en De Schrijfschool.
Reactie plaatsen