Wat doet een copywriter?
12 augustus 2023 

Wat doet een copywriter?

Een copywriter is een schrijver die materiaal maakt dat wordt gebruikt om een product, merk of idee te promoten. Een copywriter kan eender welke boodschap overbrengen bij de klant door de wetten van retorica toe te passen, en is eeuwig nieuwsgierig naar nieuwe producten en diensten. Geen product kijkt hij scheef aan. Hij is het zeldzaam type persoon dat niet zichzelf maar het onderwerp serieus neemt, en zich dankzij een dosis empathie in elke mogelijke doelgroep kan verplaatsen.

Hoe bereikt de copywriter die doelgroep nu? Dat hangt natuurlijk af van de klant en de samenwerking met de rest van het creatieve team. Is de copy bedoeld voor een Instagram-post, een nieuwsbrief of een Google-advertentie? Hieronder enkele van de meest voorkomende opdrachten van de copywriter. Echter zijn de verschillende soorten tekst die de copywriter produceert zo uiteenlopend, dat het belangrijk is om een goede briefing te krijgen van de klant. 

Nieuwsbrieven schrijven

Voor het schrijven van een nieuwsbrief is vooral de onderwerpregel belangrijk. Dit is het eerste wat de lezer zal zien. Springt deze niet in het oog, dan zal de nieuwsbrief zelfs niet geopend worden. Inhoudelijk is het vooral belangrijk om duiding te geven over het doel van de nieuwsbrief. Probeer niet te veel informatie tegelijk te geven, en het te houden bij één enkele boodschap. Wellicht wil je ook wat inspiratie kwijt, maar probeer een nieuwsbrief te benaderen als een brief die je schrijft naar een goede vriend. Deze toon zal de lezer aanvoelen en hij zal de schrijver gaan zien als een goede vriend, in plaats van een verkoper. Zorg wel dat je het daar niet bij houdt, en sluit af met een sterkte CTA.

Blogs schrijven

Een blogpost is net als de nieuwsbrief een interessant bericht dat gedeeld moet worden met de wereld. Niet rechtstreeks om iets te verkopen, wel om de aandacht van de klant te pakken te krijgen. Zorg dus dat de informatie in je blog nuttig is voor de lezer, en gebruik een sterke H1, H2 en H3. Doe voordat je begint met het schrijven van een blog ook zoekwoordenonderzoek , en zorg dat de zoekwoorden die hieruit voortkomen meerdere keren voorkomen in de blog, liefst ook in de kop en tussenkoppen. Zorg ook bij de blog dat je afsluit met een CTA.

Short copy of long copy

Soms is een enkele zin voldoende om een catchy tekst te produceren. Zo schreef Jill van goodcopy.inc tijdens corona een zin aan haar grootmoeder: ik u ook. Die zin werd uiteindelijk verspreid door heel Gent, en was wellicht de meest gelezen zin tijdens van de hele coronatijd. Zo zie je maar dat goede copy niet altijd lang hoeft te zijn. Echter zei Jaap Toorenaar eens, niemand koopt een auto van een verkoper die na een zin al koffie ging drinken. Wil je echt een band opbouwen met je klant, dan is het soms juist goed om meer woorden te gebruiken. Denk niet altijd dat de klant te lui is om te lezen. Integendeel, als je echt de aandacht kan grijpen, dan kunnen ze blijven plakken als aan een Netflix-serie.

Persberichten schrijven

Het schrijven van een persbericht, werkt net wat anders dan het schrijven van een blog of nieuwsbrief. Deze laatste twee zijn iets persoonlijker, bij een persbericht hoop je dat het wordt opgepikt door de media. Daarom is het belangrijk dat je persbericht inspeelt op actualiteit. Daarnaast moet je natuurlijk ook niet vergeten objectief te blijven, en niet te klinken als een schreeuwerige verkoper. Vermijd bijvoeglijke naamwoorden en te veel uitroeptekens in een persbericht. Probeer in de huid van de journalist te kruipen. Welke vragen zal deze stellen? Is je boodschap opzienbarend en vernieuwend genoeg? Zal het aanslaan bij de lezer van het specifieke medium? Als je deze vragen alvast kan beantwoorden voor de journalist, dan ben je andere PR-medewerkers alvast een stapje voor.

Schrijven voor sociale media

Verder krijg je natuurlijk ook regelmatig de opdracht op een copy te schrijven voor sociale media. Zorg dat je tekst inspeelt op de media voorhanden. Schrijf je voor Instagram, dan ga je beeldend te werk. Schrijf je voor Twitter, dan is het wederom belangrijk om in te spelen op actualiteit. Schrijf je voor LinkedIn, probeer dan op een professionele manier je doelgroep te benaderen. Bij elk van bovenstaande media is het handig om te werken met hashtags, zodat je post gemakkelijker vindbaar wordt. Experimenteer ook eens met bewegend beeld, dat wordt vooral op sociale media goed opgepikt. Daarnaast kunnen ook kleine emoji’s zoals wijzende vingers, pijltjes en opsommingen lucht aan je tekst geven. Sluit een social media post ook altijd af met een CTA. Denk niet enkel aan de tekst zelf, maar ook aan waarom je het schrijft.

Website of landingspagina schrijven

Moet je een website schrijven voor een bedrijf? Dan is het belangrijk om te weten wat hen onderscheidt van andere bedrijven in dezelfde sector. Heb je niet veel kennis van deze specifieke sector, dan kan je online gemakkelijk onderzoek doen. Wat doet een advocatenkantoor juist? Wat doet een loodgieter? Dit soort informatie vind je gemakkelijk op andere websites van advocatenkantoren en loodgieters. Wat je niet weet, is wat de visie en de missie van het bedrijf is. Dit soort informatie zal het bedrijf onderscheiden van andere gelijkaardige bedrijven. Heeft het bedrijf geen specifieke visie vastgelegd in het businessplan? Dan kan je vragen wat de opdrachtgever tijdens zijn werkzaamheden onderscheidt van collega’s. Wat vindt hij of zij belangrijk tijdens het uitvoeren van werkzaamheden? Waaraan hecht hij of zij dan weer weinig belang, vergeleken met collega’s.

Zet je deze dingen op een rijtje, dan kom je uit bij de belangrijkste USP’s van het bedrijf. Dat zijn de Unique Selling Points. Deze mogen beknot en uitgebreid uitgelicht worden op de website. Indien het bedrijf hiervoor openstaat, kan er zelfs een hele landingspagina aan gewijd worden. Voor klanten is het belangrijk te weten met wat voor bedrijf ze in zee gaan en wat ze kunnen verwachten. Aan de hand van de USP’s, kan je gemakkelijk aangeven wat het bedrijf klanten kan bieden. Zo zullen ook de klanten meteen weten wat het bedrijf onderscheidt van collega’s en/of concurrentie. 

Heb je de interesse van de klant weten te wekken met je wervende tekst? Vergeet dan niet regelmatig een CTA toe te voegen, ofwel een Call To Action. Zoals: Heeft u meer vragen over onze werkzaamheden? Aarzel dan niet om contact op te nemen.’ Of: ‘Bel vandaag nog om je verjaardagsfeest te vieren bij de pannenkoekenboerderij.’ Of dergelijke. Ook hier is het belangrijk om eerst te bespreken wat het doel van de website is. Wil de opdrachtgever klanten aansporen om contact op te nemen, zodat hij of zij de klant zelf meer informatie kan geven over de werkzaamheden? Wil het bedrijf de klant uitnodigen voor een vrijblijvend gesprek, of wil het bedrijf meteen aanzetten tot een boeking of reservering? Als je dit weet, kan je doelgerichte CTA’s integreren in de tekst.

Meta-desciption en title tag

De title tag is veruit de belangrijkste plek om te scoren op zoekwoorden in Google. Dit is de blauwe titel (paars nadat je erop geklikt hebt) die getoond wordt bij de Google zoekresultaten. Wordt je gevraag om een title tag te schrijven, zorg er dan voor dat je belangrijkste zo ver mogelijk vooraan in de title tag staat. Vermijd algemeenheden, zet in de title tag van een homepage bijvoorbeeld geen dingen als ‘welkom op mijn website’, of simpelwel ‘homepage’. Het lijkt vanzelfsprekend, maar het gaat maar al te snel mis. Meestal wordt de titel van je pagina vanzelf je title tag. Het lijkt logisch om je de homepage homepage te noemen, of bijvoorbeeld de naam van het bedrijf te geven, maar het staat erg lelijk in de resultaten van Google. Pas als je specifiek je SEO-instellingen aan gaat passen, kan je deze title tag veranderen.

De meta description is het korte stukje uitleg dat onder de title tag verschijnt. Deze bedraagt over het algemeen 70 tot 160 tekens. Hier is het niet alleen van belang dat je zoekwoorden, voorkomen, maar ook (zoals altijd) dat de tekst duidelijkheid biedt over de inhoud van je website. Zorg dat het geen samenvatting is van alles wat je website te bieden heeft, maar dat je specifiek maakt wat de website inhoudelijk te bieden heeft. Denk hier aan de WIFM, de what’s in it for me. Me is hierbij de lezer. Wat wil de lezer die zoekt op deze specifieke keywords, waar is hij naar op zoek?


Over de schrijver
Zoë leeft nu al tien jaar voor en door haar pen. Ze schreef verhalen voor National Geographic, de Volkskrant, Zoom Magazine en het Algemeen Dagblad. Momenteel is ze actief als schrijfdocent voor het LAK (Leids Academisch Kunstencentum) en De Schrijfschool.
Reactie plaatsen