Vindbaar worden in Google heeft veel voeten in de aarde. Veel copywriters zijn zo druk bezig met het volstouwen van hun website met teksten, dat ze vergeten achter de schermen te kijken. Zo kan het weleens zijn dat je een artikel of webpagina opzoekt en onder de blauwe tekst een afzichtig samenraapsel aan woorden ziet. Wel, dit is de meta-description. Zorg dat deze het waard is om op te klikken, anders heb je al je werk voor niets gedaan. Daarnaast moet ook de blauwe titel zelf, ofwel de title tag, en de domeinnaam sterk in de schoenen van Google staan, anders komt deze zelfs niet op de zoekpagina terecht.
Eerst en vooral: Sterke domeinnaam en schone url
Zorg dat je belangrijkste zoekwoord minstens eenmaal voorkomt in de domeinnaam van de website. Vermijd eigennamen en lange namen. Indien de domeinnaam naar keuze bezet is, ga dan niet dezelfde domeinnaam gebruiken met .org, .info of .de erachter. Zo zal je het doelpubliek in Nederland niet bereiken. Focus bij het zoeken naar een geschikte gebruikersnaam vooral op gebruiksgemak. Omdat hier in het verleden vaak misbruik van is gemaakt door doorway pages, die door middel van een klein stukje tekst waarin specifieke zoekwoorden voorkomen bezoekers lokken en die doorsturen naar de hoofdpagina van de website, hecht Google intussen een stuk minder belang aan de SEO-waarde van de url.
Maak je url zo schoon mogelijk. Gebruik bijvoorbeeld geen cijfers of data in je url. Gebruik je een CMS systeem als Wordpress of Phoenix dan zal dit vanzelf gaan en zal de url bestaan uit de titel van je pagina. Dit kan je aanpassen in de instellingen van het CMS-systeem. Soms gebeurt het dat leestekens en cijfers verzeild raken in je url, verwijder deze dan handmatig. Ook als de titel van je pagina erg lang is of cijfers bevat, is het raadzaam om de url handmatig aan te passen. Houd de url zo kort en bondig mogelijk. Ook hier geldt weer, hoe verder naar voren het keyword staat, hoe beter het artikel vindbaar is in Google. Indien je categorieën gebruikt, pas de instellingen dan zo aan dat de categorie niet mee wordt genomen in de url. Dit maakt de url namelijk onnodig langer. Daarnaast kan je zo de categorie van het artikel later veranderen, zonder dat je de url hoeft aan te passen – dan raak je namelijk je positie in Google kwijt.
De title tag
De title tag is veruit de belangrijkste plek om te scoren op zoekwoorden in Google. Dit is de blauwe titel (paars nadat je erop geklikt hebt) die getoond wordt bij de Google zoekresultaten. Zorg ervoor dat je zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de Title Tag staat. Zeker op de homepage, de kern van je website, is dit belangrijk. Vermijd dat hier dingen staan als ‘welkom op mijn website’, of simpelwel ‘homepage’. Het lijkt vanzelfsprekend, maar het gaat maar al te snel mis.
Meestal wordt de titel van je pagina vanzelf je title tag. Het lijkt logisch om je de homepage homepage te noemen, of bijvoorbeeld de naam van je bedrijf te geven. Pas als je specifiek je SEO-instellingen aan gaat passen, kan je deze title tag veranderen. Echter heeft de title tag een veel bredere functie dan enkel je pagina een titel verschaffen, verlies deze dus nooit uit het oog.
De meta description
De meta description is het korte stukje uitleg dat onder de title tag verschijnt. Deze bedraagt over het algemeen 70 tot 160 tekens. Hier is het niet alleen van belang dat je keywords voorkomen, maar ook (zoals altijd) dat de tekst duidelijkheid biedt over de inhoud van je website. Zorg dat het geen samenvatting is van alles wat je website te bieden heeft, maar dat je specifiek maakt wat de website inhoudelijk te bieden heeft. Denk hier aan de WIFM, de what’s in it for me. Me is hierbij de lezer. Wat wil de lezer die zoekt op deze specifieke keywords, waar is hij naar op zoek?
Toen ik me hier in ging verdiepen, merkte ik dat zowel de title tag als de meta description van mijn eigen website nogal onderdeed voor die van mijn concurrentie. In de meta description van mijn website was wellicht het volledige aanbod zichtbaar, maar de lezer werd niet aangesproken. Mijn concurrentie maakte heel helder duidelijk wat de website te bieden had en gebruikte zowel in de title tag als in de meta description veel gebruikte (LSI) keywords.
Enkele tips voor het optimaliseren van je meta description:
- Gebruik het belangrijkste keyword minstens een keer.
- Spreek de lezer rechtstreeks aan
- Zorg voor een duidelijke call to action
- Zorg dat je meta description uniek is
- Streef naar een minimum van 70 tekens