Hoe zet je je eigen tekstbureau op?
11 augustus 2023 

Hoe zet je je eigen tekstbureau op?

Een eigen tekstbureau opzetten is niet zo moeilijk als het lijkt. Van een afstandje zie je een hoop rompslomp en die rompslomp uit de weg helpen heeft zo’n hoog kostenkaartje, dat je vanzelf de neiging krijgt om weg te rennen. Denk er goed over na wat je kansen zijn op de markt, hoe je opdrachten gaat vinden en hoe je voldoende loon binnenhaalt. Maar misschien zijn er ook manieren om de kosten te minimaliseren, zodat je ruimte hebt om de winst te maximaliseren.

Een eigen tekstbureau opzetten in Nederland

Nu, als je hebt besloten een eigen tekstbureau op te zetten, ben je bij het gemakkelijke gedeelte aangekomen. Word je copywriter in Nederland? Dan maak je een afspraak bij de KVK, bedenk je een leuke naam voor je onderneming, kruis je het vakje ‘Schrijven en overige scheppende kunst’ aan, betaal vijftig euro en schudt je het handje van de ambtenaar in dienst. De weken erna krijg je honderden telefoontjes van energiebedrijven en dergelijke, die toegang hebben tot de gegevens van de KVK, zien dat jij een onderneming begonnen bent, en hopen daar een slaatje uit te slaan. Dan antwoord je vriendelijk dat jij geen kantoorruimte hebt, dat je enkel een computer nodig hebt en dat je kan werken waar en wanneer je maar wilt. Dan zie je de telefoon zelf bijna groen worden van jaloezie, en wens je ze vriendelijk een goedemiddag.

Een eigen tekstbureau opzetten in België

Word je copywriter in België, dan ligt het net wat anders. Je kan je niet zelf inschrijven bij de KBO (Kruispuntbank voor Ondernemingen), maar moet dit doen via een van de acht erkende ondernemersloketten. Dit zijn Liantis, Acerta, Xerius, Eunomia, Group S, Securex, Partena en UCM. Dit kost aanzienlijk meer dan een inschrijving bij de Nederlandse KVK, maar je krijgt er dan ook wat voor terug. De ondernemingsloketten bieden je rechtsbijstand en sociale zekerheid, natuurlijk onder voorwaarde van betaling van de redelijk hoge sociale bijdrage. Voor een zelfstandige in hoofdberoep bedraagt dit minimaal €745,51 per kwartaal (bij een netto belastbaar jaarinkomen van €14.042,57). Ook is het aan te raden op zoek te gaan naar een goede boekhouder, en die zijn zeldzaam. De administratieve rompslomp is voor een zelfstandige die zelf geen achtergrond heeft in boekhouding, bijna niet bij te houden – en je wilt natuurlijk geen boete aan je broek. Het ondernemingsloket waar je je inschrijft, biedt je een lijst met boekhouders die je mogelijk kunnen helpen. Zelf heb ik echter geen goede ervaring met deze boekhouder en ben ik later op zoek gegaan naar een andere. 

Zelfstandige worden in België is dus een stuk duurder dan zelfstandige worden in Nederland. Daar staat dan wel weer tegenover dat je vanzelf verzekerd bent bij ziekte, zwangerschap etc. Een ander voordeel is dat er, juist door deze hoge kosten, minder zelfstandigen zijn in België – waardoor ook jouw concurrentie minder is. De tegenzijde hiervan is dan weer dat opdrachten niet breed gezaaid zijn, omdat er simpelweg minder zelfstandigen zijn gaan bedrijven er ook niet naar op zoek, en hebben ze eerder de neiging om een vaste medewerker te zoeken als ze hulp nodig hebben.

Is een zakelijke rekening nodig als copywriter?

Het openen van een zakelijke rekening wordt door de bank aangeraden voor zelfstandigen, maar dit heeft natuurlijk een reden: ook hier kan men een slaatje uit slaan. Zelf heb ik lange tijd al mijn geld, zowel privé als zakelijk, op een rekening gestort. Dat kan zorgen voor chaos bij het aangeven van de inkomsten en het doen van BTW-aangifte. Erger nog, ik heb weleens gehoord van collega’s dat ze aan het einde van de maand hun BTW niet konden betalen, omdat ze het al uitgegeven hadden. Wanneer je een zakelijke rekening hebt, kan je het bedrag dat je nodig hebt voor privégebruik op je persoonlijke rekening storten, zodat je er zeker van bent dat je nog genoeg overhoudt voor het betalen van je belastingen. Daarnaast kan je de zaken die je als ondernemer kunt aftrekken van de belastingen, betalen met je zakelijke rekening. Nu hoef je echter geen zakelijke rekening te hebben om een duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen je privé-geld en het geld van je onderneming. Je kan bij een bank vaak extra rekeningen openen zonder meer kosten te maken, dit is dan ook wat mij werd aangeraden door ondernemingsloket Liantis.

 

Verschil tussen ondernemingsloket en ziektekas

In België moet je bij verschillende organisaties aankloppen alvorens je jezelf ondernemer kan noemen. Ten eerste moet je op zoek naar een ondernemingsloket. Zij regelen je inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, checken of je aan alle startersvoorwaarden voldoet, brengen je aansluiting bij een ziektefonds in orde en regelen je BTW-nummer. Via het ondernemingsloket betaal je ook je kwartaalbijdrage. 

Een ziektefonds is er niet voor de administratieve, maar voor de sociale zekerheid. Via het ziektefonds heb je recht op gezinsbijslag, arbeidsongeschiktheidsuitkering, betaling van medische kosten en pensioen. Doe ook hier goed onderzoek welk ziektefonds geschikt is voor ondernemers, zo hebben de meeste ondernemingsloketten een eigen ziektefonds, maar zijn er ook de klassieke mutualiteiten zoals de CM.

Netwerken en rechtsbijstand voor ondernemers

Wanneer je werkt voor een werkgever, ben je verzekerd bij alle mogelijke ongelukken. Ben je ziek, word je zwanger of krijg je een burn-out, je hoeft niet bang te zijn dat je zonder inkomen komt te zitten. Zelfs als je onverhoopt ontslagen wordt, kan je zeker zijn van een uitkering om de tijd tussen twee banen in te overbruggen. Zit je als freelancer echter tussen twee opdrachten en heb je daarom geen inkomsten? Dan moet je het zelf maar zien te rooien. 

Echter zijn er mogelijkheden om bescherming te krijgen. Zo kan je je aansluiten bij een netwerk voor ondernemers dat elkaar de handen boven het hoofd houdt in moeilijke tijden. Ook zijn er organisaties, bijvoorbeeld Creative Shelter, die je helpen op een zo efficiënt mogelijke wijze te factureren. Zij helpen je betalingen te innen en facturen uit te schrijven, en ontnemen je zo een hoop administratieve rompslomp. Wees hier echter voorzichtig mee, want hier is natuurlijk altijd een kostenplaatje aan verbonden.

Over de schrijver
Zoë leeft nu al tien jaar voor en door haar pen. Ze schreef verhalen voor National Geographic, de Volkskrant, Zoom Magazine en het Algemeen Dagblad. Momenteel is ze actief als schrijfdocent voor het LAK (Leids Academisch Kunstencentum) en De Schrijfschool.
Reactie plaatsen