De cirkel is een heilig symbool sinds het begin der tijden. Cirkels van stenen sturen mensen terug de tijd in, trouwringen beloven eeuwige liefde en de gouden cirkel beschrijft het perfecte marketingmodel van een bedrijf. De cirkel beschrijft drie aspecten van het bedrijf die beantwoord moeten worden voor eender welke vorm van communicatie mogelijk is. Waarom doet het bedrijf wat het doet? Met het antwoord op die vraag begint het allemaal, die ligt aan de kern van de cirkel.
Vaak denkt men dat het opstarten van een bedrijf start bij nadenken over wat je gaat aanbieden, dat het antwoord op deze vraag aan de kern ligt van het geheel dat de communicatie zal vormen. Niets is minder waar. Bij alles wat wij doen, iedereen op aarde, moeten we ons eerst afvragen waarom we het doen. Hebben we daar geen antwoord op, dan zullen we het nooit volhouden. Daarna moeten we weten hoe we het gaan doen. Dan pas bedenken we wat we doen. De wat-vraag is in dit geval dus van ondergeschikt belang tegenover de hoe- en de wat-vraag.
Waarom
We vragen ons dus eerst af waarom een bedrijf doet wat het doet. Wat is het doel, de oorzaak of de overtuiging waar het bedrijf voor staat. Het is de reden waarom het bedrijf ontstaan is. Het is de kern van de boodschap en zou de belangrijkste focus moeten zijn in alle marketingcampagnes.
Hoe
Hoe brengt een bedrijf zijn product of dienst bij de klant? Het zijn de unieke processen, systemen en tools die het bedrijf gebruikt om uw diensten of producten te leveren. Kunnen de cursussen van afstand gevolgd worden? Biedt een kledingbedrijf uitsluitend grote maken? Dit is een manier voor het bedrijf om zich te onderscheiden van anderen, door een unieke manier van productontwikkeling of dienstverlening aan te bieden.
Wat
Wat is het daadwerkelijke product of de dienst die het bedrijf aanbiedt? Zoals wat we doen altijd van ondergeschikt belang is tegenover de reden waarom we het doen, is dat hier ook het geval. Maar toch, spelen we om te winnen, dan is die beker daadwerkelijk van belang. De waaromvraag leidt ons dus rechtstreeks naar het tastbare resultaat, dat zowel in producten als in diensten vertaald kan worden.
Voorbeeld Apple
Apple is een goed voorbeeld van een bedrijf dat heel goed weet waarom het verkoopt, en daarna pas aan het product denkt. Apple verkoopt geen computers, maar een filosofie. ‘Think different’. Hoe ze dat doen is door steeds grenzen te verleggen. Om die filosofie staan early adaptors uren in de rij om als allereerste de nieuwe producten, de wat, van Apple te bemachtigen.