Schrijftalent gezocht! Doe mee aan deze zomerse schrijfwedstrijden
23 juli 2023

Schrijftalent gezocht! Doe mee aan deze zomerse schrijfwedstrijden

Steeds meer manuscripten komen terecht op de befaamde slush pile. Uitgeverijen kunnen de aanwas niet meer aan, bekijken zelden nog het grote aantal manuscripten dat ongevraagd in de brievenbus terechtkomt. Dat betekent niet dat ze niet zitten te wachten op een goed voorstel of verhaal. Ze hebben simpelweg de tijd niet meer om zelf de selectie te maken. Daarom organiseren uitgeverijen, literaire tijdschriften en agenten schrijfwedstrijden, waarbij een jury het werk voor hen doet. Weet jij de aandacht van die jury te trekken, dan is de weg naar een uitgever een stuk korter.

Geef je boek uit bij uitgeverij Manteau

Uitgeverij Manteau is een uitgeverij met een spannend randje. Ze heeft een breed verleden in het uitgeven van thriller boeken, maar publiceert ook internationale auteurs als Paolo Cognetti en schuwt niet voor doe-het-zelfboeken en non-fictie. Deze zomer is ze op zoek naar jonge auteurs (tussen de 18 en 35 jaar) die fictie schrijven voor een breed, volwassen publiek. Schrijf een boekvoorstel van maximaal 2 A4’tjes, samen met een fragment van tien pagina’s. Wordt je project geselecteerd, dan ga je in gesprek met een uitgever, die je vertelt hoe je je boek nog beter in de markt kan zetten. Daarna ga je begin november naar de finale in Boektopia, te Kortrijk. Waar doe je dat allemaal voor? Een uitgeefintentie voor een boek met verschijningsdatum 2024. Je manuscript wordt door de redacteurs van Manteau onder handen genomen en jij krijgt persoonlijke begeleiding bij het uitgeefproces.

Stuur je pitch hier in.

Schrijf een verhaal over mutaties voor Kluger Hans

Schuilt er in ieder organisme een mutant die hun natuur wil herdefiniëren? Dat is de vraag die literair tijdschrift Kluger Hans asprirantschrijvers stelt in aanloop naar de nieuwe editie. Stuur een verhaal in over de onmogelijkheid om patronen tot in het oneindige foutloos te herhalen, en wellicht wordt het gepubliceerd in editie nummer 45 van Kluger Hans. Wat krijg je ervoor terug? Een publicatie in een gerenommeerd literair tijdschrift. Lijkt wellicht wat mager in vergelijking met bovenstaande oproep, maar zo heeft menig schrijver z’n eerste strepen in de literaire wereld verdiend.

Werp een kritische blik op de maatschappij voor Magazine DNG

Het Vermeylenfonds en Creatief Schrijven VZW roepen je op om de maatschappij eens met een kritische blik te bekijken. Als jij de samenleving eens vanaf een hoge toren zou bekijken, wat zie je dan? En vooral: is dat iets wat anderen niet zien? Giet je beschouwing in een zeer korte tekst van maximaal 150 woorden. Vijf keer per jaar publiceert Het Vermeylenfonds een kort verhaal of gedicht in Magazine DNG. Dit is jouw kans om je naam onder de publicatie te zien schitteren.

Stuur je tekst hier in.

Win manuscriptbegeleiding van Evander Schrijfcoaching

Zit jij al lange tijd met een idee voor een roman, maar zie je het bos door de bomen niet meer? Misschien ligt er al een kant en klaar manuscript in je bureaulade, maar word je telkens afgewezen door uitgeverijen. Thrillerauteur Martyn van Beek is professioneel schrijfcoach en helpt je graag bij het uitgeven van je manuscript. Elke zomer organiseert hij een schrijfwedstrijd waarmee je gratis manuscriptbegeleiding kan winnen. Deze schrijfwedstrijd leverde in het verleden vijf gepubliceerde titels op. Stuur je boekvoorstel voor 31 september 2023. Geef aan welk genre het betreft (whodunit, fantasy of thriller) en schrijf een synopsis van maximaal 1.500 woorden. Ligt je manuscript al klaar? Dan kan je enkele hoofdstukken uit het verhaal toevoegen, indien het geheel niet meer dan 5.000 woorden bedraagt.

Stuur je boekvoorstel hier in.

Spanning en sensatie in Centre Céramique

Ben jij een thrillerschrijver in hart en nieren? Schrijf dan een spannend verhaal dat zich afspeelt in Centre Céramique, een multifuncioneel gebouw in Maastricht. In het centrum bevinden zich een bibliotheek, een expositieruimte en erfgoedcollecties. Voldoende materiaal dus om een spannende whodunit te ontvouwen. Schrijf een verhaal van maximaal 2500 woorden dat de jury doet bibberen op haar stoel, en wie weet ontvang jij €500 en de allereerste Dupin Award.

Stuur je verhaal hier in.

Win een uitgeverscontract voor je kinderboek

Droomde jij er altijd al van om een kinderboek uit te geven? De Junu Kinderboekenprijs biedt een podium aan schrijftalent dat schrijft voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. De jury daagt beginnende auteurs uit om een origineel verhaal te schrijven voor jonge lezers. Het winnende verhaal krijgt niet alleen €250, maar ook een uitgeverscontract en redactie voor het manuscript in wording. Je manuscript wordt als boek, e-boek en luisterboek op de markt gebracht.

Stuur je verhaal hier in.

Liever eerst de pen scherpen? Ga deze herfst aan de slag met jouw verhaal tijdens de cursus creatief schrijven.

anja bosschem
Door

anja bosschem

op 07 Sep 2023

Beste uitgeverij mijn naam is Anja Bosschem wonenden te Eeklo . Ik vind het mooi dat jullie jongeren kansen geven iets te publiceren ! mijn vraag is gewoon zijn jullie ook geitereseert in mensen die ouder zijn en dicht kunst schrijven bedankt Groet A .

Zoë de Goede
Door

Zoë de Goede

op 17 Sep 2023