Copywriting is waarschijnlijk de meest lucratieve bezigheid van het schrijverschap. Dat betekent niet dat je je loon niet in de gaten moet houden. Soms hebben klanten hun eigen ideeën over je tarief, of willen ze zich er simpelweg goedkoop vanaf maken. Dat is hun keuze, maar als ze echte kwaliteit willen, is een hoger uurtarief geen probleem. Wees er dan ook van overtuigd dat jij hen die kwaliteit kan bieden, en voeg daad bij je woord.
Over woorden gesproken. Laat je altijd betalen per uur, in plaats van per woord. Klanten lijken vaak te denken dat een bepaald aantal woorden een bepaalde hoeveelheid tijd kost. Hoe meer woorden hoe meer tijd. Niets is minder waar. Een duidelijke boodschap brengen met weinig woorden, is ontzettend moeilijk. Je kan binnen vijf minuten een A4’tje vol typen, terwijl één rake slogan bedenken je een uur tijd kan kosten. Daarnaast is het niet altijd zo dat meer beter is. Integendeel, in deze tijd waarin mensen de aandachtspanne van een goudvis hebben, is het zaak de aandacht te trekken in één oogopslag. Binnen een oogopslag past een beperkte hoeveelheid woorden, dus reken maar uit.
Het gaat dus om kwaliteit, niet om kwantiteit. Woorden vinden is niet moeilijk, de juiste woorden vinden wel. Zorg er dus voor dat je correct uitbetaald wordt. Als een klant niet gelooft dat je een half uur moest nadenken over die drie woorden, dan is het de moeite niet waard om voor hem/haar te werken.
Het uurtarief is enorm uiteenlopend, en kan variëren van €40 tot het driedubbele. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de ervaring van de copywriter. Een ervaren copywriter levert niet perse beter werk dan een beginnende, maar kan vaak twee keer zoveel gedaan krijgen in dezelfde tijdsspanne. Daarnaast heeft het ook te maken met de middelen van een klant. Heb jij veel sympathie voor een groene start-up die net om te hoek komt kijken, dan kan je best wat snoeien aan je uurtarief.
Hoeveel je verdient als copywriter is afhankelijk van verschillende factoren
Wat je uurloon wordt, is afhankelijk van verschillende factoren. Ten eerste kan je afgaan op je ervaring. Maar wat bij mij ook altijd meespeelt, is hoe graag ik de opdracht wil en hoe interessant het is. Hoe meer plezier je eruit haalt, hoe minder belangrijk het geld wordt. Is het een ngo waarvoor je leuke interviews mag doen? Dan kan je best wel wat minder rekenen. Vraagt een groot bedrijf zoals de Nederlandse Spoorwegen je? Dan kan je best de hoofdprijs rekenen. Dat zij geld hebben, weet iedereen. Hier verschilt het ook of zij specifiek om jou vragen, of er twintig anderen in de rij staan om de opdracht te doen. Komen zij echt bij jou aankloppen, dan kan je erop rekenen dat zij gedegen onderzoek hebben gedaan naar verschillende mogelijkheden en heel graag met jou in zee gaan. Dan is de kans groot dat ze zullen happen als jij om een hoger uurloon vraagt. Heb je concurrentie van twintig anderen? Dan ben je er misschien gebaat bij om een beetje in te binden. Doe dit enkel indien je de opdracht echt wilt en het je waard is om in te binden. Ik heb in het verleden ja gezegd tegen opdrachten die weinig betaalden, om geen enkele specifieke reden behalve dat ik werk nodig had, en daar heb ik later spijt van gehad. Het gaat dan niet meteen om het geld, maar wanneer je je ondergewaardeerd voelt, ga je je werk aframmelen. Voor dit bedrijf leverde ik half werk. Ten eerste omdat ik het snel wilde afhandelen, om mijn uurloon op te krikken. Ten tweede omdat ik onbewust vond dat ze voor het bedrag dat ze betaalden, niet veel meer van me konden verwachten. Het resultaat was wel dat ik werk afleverde waar ik zelf niet trots op was. Klachten heb ik niet gehad, maar ik voelde me er zelf niet goed bij.
Wat ook meespeelt is de duurzaamheid en de omvang van de opdracht. Garandeert een opdrachtgever maandelijks een vast aantal uren werk voor een langere periode? Dan kan je best wat minder vragen, in ruil voor de zekerheid. Ik kan je verzekeren dat een beetje zekerheid als freelancer soms heel welkom is. Een vaste opdracht kan al veel doen, zodat je toch een appeltje voor de dorst hebt wanneer andere dingen niet doorgaan of wegvallen. Gaat het om een eenmalige opdracht? Dan mag je heus wat meer in rekening brengen voor je werkzaamheden. Veel opdrachtgevers doen een strenge selectie van freelancers, hiervoor vragen ze je langs te komen, proefteksten te schrijven etc. Het gebeurt weleens dat je door de selectie heen komt, en dan alsnog geen opdracht krijgt omdat de budgetten niet rond zijn. Probeer om teleurstellingen te voorkomen bijkomende kosten voor verplaatsingen en andere onkosten in rekening te brengen.
Het prijskaartje is dus afhankelijk van verschillende factoren:
- Je ervaring
- Moeilijkheidsgraad van de opdracht
- Duurzaamheid / omvang van de opdracht
- Winstbejag organisatie
Hoe zit dat nu specifiek? In de tabel hieronder krijg je een overzicht van wat je ongeveer kan vragen per opdracht.
Tarief per uur
ERVARING | 5-10 JAAR | >10 JAAR | |
Landingspagina’s schrijven | €20-€35 per uur | €35-€65 per uur | €65-€110 |
Blogs schrijven | €10-€35 per uur | €35-€65 per uur | €65-€110 |
Productbeschrijvingen schrijven | €15-€30 per uur | €30-€55 per uur | €55-€95 |
(Eind)redactie | €25-€38 per uur | €38-€65 per uur | €65-€95 |
Vertalingen | €18-€32 per uur | €32-€55 per uur | €55-€105 |
Tarief per woord
ERVARING | 5-10 JAAR | >10 JAAR | |
Schrijven landingspagina’s | €0,07-€0,20 | €0,20-€0,35 | €0,35-€0,55 |
Blogs schrijven | €0,07-€0,20 | €0,20-€0,35 | €0,35-€0,55 |
Productbeschrijvingen schrijven | €0,04-€0,15 | €0,15-€0,19 | €0,19-€0,35 |
(Eind)redactie | €0,10-€0,20 | €0,20-€0,35 | €0,35-€0,55 |
Vertalingen | €0,03-€0,07 | €0,07-€0,15 | €0,15 -€0,55 |