Wat is een brugscene

Wat is een brugscene?

Een brugscene is een scene die niet erg relevant is voor het verhaal, maar louter gebruikt wordt om het personage van de ene scene naar de andere te loodsen. Dat betekent niet dat ze helemaal geen functie hebben. Als een personage ergens heen gaat, dan moet het weten waarom het dat doet. Elke scene moet bijdragen aan het plot van het verhaal, bij een brugscene is dat niet anders. Je kan het vergelijken met hout hakken. Waarbij het verhaal het hakblok is, en de scene het hout. Een houthakker weet dat hij altijd op het hakblok moet richten, niet op het hout. Zo is het ook bij het schrijven. Blijf focussen op je verhaal, elke scene brengt je dichter bij de ontknoping. Verlies je je echter in een scene, dan kan je pagina's lang blijven hangen bij die ene brugscene.

Hoofdscenes en brugscenes

Welke scenes zijn de moeite waard om volledig uit te diepen, en welke scenes zijn er om een sprong in de tijd of ruimte te maken? De overgangen zijn het kraakbeen van je verhaal. ‘Toen ze weer thuiskwam, was ze teleurgesteld.’ En hup, opeens heb je een vliegreis van een Grieks eiland naar het appartement in Amsterdam in een zin geschetst. Ook hier is het belangrijk om je af te vragen wat de brugscene bijdraagt aan het verhaal (en dus aan het plot). Is de teleurstelling van het personage belangrijk, of moet de lezer juist weten hoeveel tijd er voorbij is gegaan? Dan kan je beter zeggen, een week later, was ze weer thuis.

Overgangen zijn niet zomaar tussendoortjes waar je je zo snel mogelijk vanaf moet maken, ook hier is het belangrijk dat het personage weet waarom het op de bus stapt, naar huis gaat of de kamer verlaat. Zoals altijd in het schrijven geldt ook bij brugscenes dat elke scene nut moet hebben, een functie. Niet voor jou als schrijver, maar voor het verhaal tout court.

Plots en subplots

In een langer verhaal of een roman volgt het conflict natuurlijk niet altijd een lijn. Af en toe komen er onverwachte wendingen om de hoek kijken, wordt het personage tegengehouden door een hindernis of krijgt het even hoop door een overwinning – die dan weer de kop in geduwd wordt door de volgende hindernis. Word je steeds weer op een zijspoor gezet door subplots die er met je rode draad vandoor gaan, en heb je geen zicht meer op wat belangrijk is voor de ontwikkeling van je plot? Neem dan even een stapje terug en haal je de rode draad van het verhaal voor de geest. Deze is op te delen in drie verschillende aspecten. De introductie van de personages, de hindernissen op hun pad en de ontknoping. Ga alle scenes na en kijk of ze thuishoren bij een van deze drie bouwstenen van je verhaal. Zo weet je of ze belangrijk zijn en hoe belangrijk ze zijn om je verhaal voort te stuwen.


Reactie plaatsen